Двигатель бмв n54 характеристики
BMW N54 — BMW N54
Двигатель BMW N54 | |
---|---|
![]() | |
Обзор | |
Производство | 2006–2016 гг. |
Макет | |
Конфигурация | Стрит-6 |
Смещение | 3,0 л (183 куб. Дюйма) |
Материал блока | Алюминий |
Материал головы | Алюминий |
Клапан | DOHC , с VVT |
Система привода ГРМ | Цепь |
Горение | |
Турбокомпрессор | Твин турбо |
Тип топлива | Бензин |
Хронология | |
Предшественник | BMW M102 / M106 (духовный) |
Преемник | BMW N55 |
BMW N54 является двойным турбонаддувом рядный шестицилиндровый бензиновый двигатель , который был произведен с 2006 по 2016 г. Это первое массовое производство БМВ турбированный бензиновый двигатель и первый турбированный бензиновый двигатель BMW, так как ограниченное производство BMW M106 было прекращено в 1986 году N54 дебютировал на Женевском автосалоне в 2006 году и был запущен в модели 335i 3-й серии E90 / E91 / E92 / E93 .
После появления его преемника BMW N55 в 2009 году производство N54 было прекращено. Последняя модель с двигателем N54 — это родстер E89 Z4 , который производился до 2016 года.
Двигатель N54 получил пять наград International Engine of the Year подряд и три награды Ward’s 10 Best Engines .
Версия N54 для BMW M отсутствует , однако высокопроизводительная версия N54 используется в моделях 1 серии M Coupe , Z4 35iS и 335iS.
The N54 was produced alongside the naturally aspirated BMW N53 engine; both engines have direct injection, double-VANOS (variable valve timing), an open-deck engine block [4] [5] and an electric water pump. [6] [7] [8] Since the N54 is based on the older BMW M54 engine, it has an aluminium engine block (instead of the magnesium alloy used by the N53), a displacement of 2,979 cc (181.8 cu in) and does not have valvetronic (variable valve lift). [9]
Turbocharging is a key difference between the N54 and BMW’s previous straight-six engines. The N54 has two small low-pressure turbochargers to minimise turbo lag. BMW’s marketed the twin-turbo as «TwinPower Turbo», [10] although the term has since been used for engines which have a single twin-scroll turbocharger. [11] [12] The boost pressure is 8 psi (0.55 bar) and an air-to-air intercooler is used. Compared with the naturally aspirated BMW N52 that it replaced as BMW’s highest performance six-cylinder engine, the N54 produces an additional 34 kW (45 bhp) and 108 N⋅m (80 lb⋅ft). [13]
The N54’s direct injection system (called «High Precision Injection» by BMW [14] ) uses piezo injectors. Its N55 successor uses solenoid-type injectors, because the piezo injectors are more expensive and not reaching their full potential to obtain the «lean burn» benefit. [15]
Неисправности и ремонт
При всех позитивных качествах имеется и ряд недостатков:
- Жор масла М54. Проблема аналогична той, что имеет место быть на М52ТУ. Опять же виной всему поршневые кольца склонные к закоксовке. Решение простое — купить новые кольца, можно купить поршневые кольца от M52TUB28. Кроме того, проверьте и клапан вентиляции картерных газов (КВКГ). Возможно он требует замены.
Помимо всего прочего, часто умирают датчики положения распредвала (ДПРВ), не слишком надежная резьба под болты головки блока цилиндров, недолговечный термостат, повышенные требования к качеству моторного масла, невысокий беспроблемный ресурс и прочее. Тем не менее по сравнению с прошлым поколением М52, двигатели 54-й серии несколько прибавили к надежности. При выборе М52 или М54, желательно купить BMW M54B30 — отличный, мощный и надежный мотор. Прекрасный выбор для свапа.
Критический прием
Car & Driver отметили, что у N54 минимальная турбо-задержка, и «по ощущениям и звуку твин-турбо может сойти за безнаддувный» . [28] F01 740i с двигателем N54 также получил высокую оценку за линейную подачу мощности. [29]
Сравнивая E60 535i с двигателем N54 и 550i (с 4,8-литровым атмосферным двигателем V8), один обозреватель отметил, что модель V8 имела больший крутящий момент, но была «лишь незначительно быстрее, чем 535i» и что дополнительный вес двигателя V8 был заметен на извилистых горных дорогах. [30]
Характеристики двигателя BMW S54
S54B32 EU | S54B32 US | S54B32 (Z3) | S54B32 HP | |
Объем, см³ | 3246 | 3246 | 3246 | 3246 |
Диаметр цилиндра/ход поршня, мм | 87,0/91,0 | 87,0/91,0 | 87,0/91,0 | 87,0/91,0 |
Расстояние между цилиндрами, мм | 91 | 91 | 91 | 91 |
Порядок работы цилиндров | 1-5-3-6-2-4 | 1-5-3-6-2-4 | 1-5-3-6-2-4 | 1-5-3-6-2-4 |
Мощность, л.с. (кВт)/об.мин | 343 (252)/7900 | 333 (245)/7900 | 325 (239)/7400 | 360 (265)/7900 |
Крутящий момент, Нм/об.мин | 365/4900 | 355/4900 | 350/4900 | 370/4900 |
Литровая мощность, л.с./литр | 105,5 | 102,6 | 100,1 | 111,0 |
Степень сжатия, :1 | 11,5 | 11,5 | 11,5 | 11,5 |
Допустимые обороты двигателя, макс. об.мин | 8000 | 8000 | 8000 | 8000 |
Система управления | MSS 54 | MSS 54 | MSS 54 | MSS 54HP |
Вес двигателя, ∼ кг | 148,5 | 147,5 | 144 | 146,5 |
Кривая крутящего момента двигателя BMW S54 HP
N54B30 Engine
Disclosure: we may earn a small commission from the companies mentioned in this post via affiliate links to products. This doesn’t make any additional cost to you.
N54 is the first BMW engine with turbocharging and direct injection of the fuel under high-pressure, which is different from its predecessor’s outstanding combination of performance and fuel economy.
For the first time the single turbo N54 engine was introduced in 2006 along with a new coupe BMW 335i, in the future, this engine has appeared on the following models of BMW X6 3.5, BMW 535i, BMW 135i, BMW Z4 3.5 and BMW 740i. Also, it is based on the BMW 335i ALPINA company released cars ALPINA B3 Bi-turbo and ALPINA B3S Bi-turbo.
For their outstanding performance and design excellence in 2007 and 2008, this engine was awarded the nomination “Engine of the Year» (International Engine of the Year).
Initially, the engine power is 306 hp at 5800 rev / min and torque values reached 400 nm at 1300-5000 rev / min
N54 Specs
Engine Applications:
- BMW 135i E82/E88
- BMW 1-Series M Coupe E82
- BMW 335i E90/E91/E92/E93
- BMW 535i E60
- BMW 740i F01
- BMW X6 E71
- BMW Z4 E89
BMW N54B30 engine modifications
N54B30 | 2,979 cc (182 cu in) | 225 kW (302 hp) @ 5800 | 400 N·m (300 lb·ft) @ 1400-5000 | 7000 | 84 mm (3.3 in) | 89.6 mm (3.5 in) | 10.2:1 | 2007-2010 |
240 kW (320 hp) @ 5800 | 450 N·m (330 lb·ft) @ 1500-4500 | 7000 | 84 mm (3.3 in) | 89.6 mm (3.5 in) | 10.2:1 | 2008-2010 | ||
250 kW (340 hp) @ 5900 | 450 N·m (330 lb·ft) @ 1500-4500 | 7000 | 84 mm (3.3 in) | 89.6 mm (3.5 in) | 10.2:1 | 2011-2016 |
N54B30 (225 kW version)
For the E90/E91/E92/E93 3-Series, the N54 engine was used in the 335i model from 2007 onwards. In the 3-series, it therefore replaced the 330i (which used the naturally aspirated N52B30 as the performance model below the M3).
This version is rated at 225 kW (302 hp) and 400 N·m. However, independent testing has resulted in estimates of 332 hp (248 kW) and 311 lb·ft/422 N·m.
The engine is installed in:
- 2007–2010 E60 535i
- 2007–2010 E90/E91/E92/E93 335i
- 2007–2010 E82/E88 135i
- 2008–2010 X6 xDrive35i
- 2009–2016 Z4 sDrive35i
N54B30 (240 kW version)
A variant of the N54B30 with higher power and torque (but a slight reduction in low rpm torque) is used in the F01 740i and E92 335is.
The engine is installed in:
- 2008–2012 F01 740i
- 2010–2013 E92/E93 335is
N54B30TO (250 kW version)
The most powerful version of the N54 is found in the E89 Z4 sDrive 35is (as of 2016, the only application of the N54 still in production) and the 1 Series M Coupe.
The engine is installed in:
2011–2012 E82 1-series M Coupe
2011–2016 E89 Z4 sDrive35is
BMW N54 vs N55
Graph of comparing the fresh engine from BMW N55 with one twinscroll turbine and old one N54 with twin turbo.
As can be seen from the graph, any version of the 54 is ahead in terms of power (from wheels) over the new 55, which by the way is installed on a new 3-series BMW F30! WTF. Leave your comments about this…
N54 Tuning
In our opinion, the most effective way of forcing the BMW N54 engine is chip tuning with completion of some elements of the car. With a stock automatic transmission it can be considered a maximum power of 400-420 hp.
Refresh your car with new cabin air filter. Read and understand why it’s so important to change it periodically.
BMW N54 tuning up to 420 hp
This program is only possible for engine with 81 MSD control unit (for cars up to 03/08 requires retrofitting on this unit, the cost of MSD 81 -is about 1500$). This ensures reliable and balanced work in all modes, and includes the following:
- Lowering of the compression ratio to 9.4 – forged pistons with increased combustion chamber.
- Increased cooling (on cars, where necessary) – a more powerful engine fan, an additional radiator.
- The engine control program with increased boost pressure and the enriched mixture in maximum power mode.
- Replacement of catalysts on the exhaust pipes of stainless steel «Pipes Kit», and agreed with her full exhaust system. (Increased exhaust gas temperatures can break the standard catalysts and therefore best to remove them in advance that there would no problem with the engine later).
N54 Turbo tuning
- Standard JB4/Cobb. Stage 1 firmware – up to 350 HP.
- Want 400 HP? Well, then you need to upgrade cooling system (replace fans and install additional radiator). Also it requires large intercooler and air filter. Also purchase n54 downpipes, performance exhaust system and oil coolers. BMS JB4/Cobb Stage 2 firmware provides with 400-420 HP.
- Want 450 HP? Install Methanol Injection Kit and your135i/335i models will reach 0-60 miles in 4.5 seconds. N54 FBO Stage 2 firmware will make it possible to cover quarter mile in 11.3 seconds. Stock version of BMW 335i N54 will cover 1/4 mile in about 13.2-13.4 seconds.
Big single turbo kit along with cylinder block head porting will provide our engine with maximum power. You will benefit from wide range of different components. You can use Alpine B3 S Biturbo head gasket in order to reduce compression ratio. The N54 engines stock internals are able to handle with 650-700 HP.
BMW N54 engine resource
Forced motor is already close to the limit of the capacity of all engine systems and any failure could cause a transition emergency operation. Therefore, when driving at a maximum power level for quite a long time, it is important to monitor the engine temperature, oil temperature and pressure. All this can lower engine’s lifespan.
In general, we can say this engine is reliable. Also, we can recommend it for those of you who wants to tune it. Don’t forget to replace spark plugs every 12 000 miles (20 thous.km) and motor oil and everything will be OK.
Want 550-750WHP from your E90? Introducing Vargas GC Turbos for N54 Powered BMW
GC Lite turbos are quite simply, THE ideal turbo upgrade for N54 powered vehicles, whether it be a direct OEM replacement for a blown unit, or a full race build looking for world class output.
Проблемы двигателя BMW N54
Некоторые неисправности и проблемные места мотора БМВ Н54:
- топливный насос высокого давления: за весь период производства силового агрегата насос изменялся 4 раза. При заправке некачественным топливом срок службы составит – около 50 000 км;
- клапан низкого давления топлива (кроме последнего варианта насоса 13517616170, который был установлен в 2010 году и показал себя намного лучше). Рекомендация – заправлять автомобиль качественным бензином и не допускать пустого бака, во избежании “подсосов” воздуха в систему;
- звон и дребезжание: причина – в штоке турбины. Возникает при холодном старте;
В зависимости от типа эксплуатации и качества топливно-мастильных материалов форсунки высокого давления и помпа прослужат